Zanim zaczniemy projektować naszą stronę internetową, musimy dokładnie określić, co chcemy osiągnąć za jej pomocą. Nazywamy to celami konwersji.
Może być zakup produktu, zapis do newslettera lub pobranie e-booka. Ważnym elementem jest tutaj ustalenie mierzalnych i konkretnych celów. Ogólne cele takie jak "zwiększenie konwersji" czy “zdobycie większej ilości klientów”, nic nie znaczą.
Cele ustalone? Super! To teraz przyszła pora na określenie wskaźników, które pozwolą Ci mierzyć ich skuteczność.
Dla przykładu weźmy sprzedaż produktu One Time Offer (OTO) po zapisie na newsletter. Wskaźnikami w tym przypadku mogą być: ilość wejść na stronę, ilość zapisów na newsletter, lub ilość osób, która kupiła produkt OTO po potwierdzeniu maila.
Dzięki ustaleniu dobrych wskaźników będziesz w stanie ocenić, czy Twoja strona osiąga zamierzone cele.
Jak najlepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania użytkowników odwiedzających Twoją stronę? Przeprowadzając analizę Twojej grupy docelowej!
Odpowiedz sobie na pytania:
Na bazie tych odpowiedzi, będziesz w stanie lepiej dostosować treści i elementy strony do potrzeb Twoich klientów.
Call to Action (CTA) to elementy (najczęściej przyciski) kierujące osoby na Twojej stronie do podjęcia konkretnych działań. Może to być przejście do koszyka, zapoznanie się z ofertą czy pobranie bezpłatnego materiału w zamian za podanie swojego adresu e-mail.
Jak w takim razie zaprojektować dobre i skuteczne wezwanie do działania?
Nawigacja na stronie internetowej powinna być jak prosta i intuicyjna. Użytkownicy muszą łatwo znaleźć to, czego szukają.
Zastanów się, jakie są najważniejsze strony, których Twoi odbiorcy mogą szukać. Strona główna? Oferta? Kontakt? Następnie dodaj to do Twojej nawigacji.
Ponad 55% odbiorców internetu wchodzi na strony internetowe za pomocą telefonu. Responsywna strona internetowa to obecnie konieczność. Sprawdź, czy Twoja strona wygląda dobrze zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Jest to element, który może znacząco wpłynąć na konwersję.
W przypadku dobrze konwertujących stron - mniej znaczy więcej. Minimalistyczny design i czytelna treść jest niesamowicie ważna.
Unikaj trudnych słów. Unikaj mieszania wielu kolorów. Unikaj używania różnych rozmiarów czcionek i ich rodzajów. Jasne i przejrzyste strony są bardziej przekonujące i przyjazne dla użytkowników.
Ludzie nauczyli się już nie ufać wszystkiemu, co widnieje w internecie. Z tego powodu budowanie zaufania do Ciebie i Twojej firmy jest kluczowe.
Wykorzystaj elementy takie jak certyfikaty bezpieczeństwa, recenzje klientów, zdobyte dyplomy czy gwarancje jako środki wzmocnienia zaufania. Im bardziej użytkownicy ufają Twojej, tym bardziej skłonni będą do podejmowania wyznaczonych przez Ciebie działań.
Pisz prosto i treściwie. Unikaj technicznych i ogólnych wyrażeń. Pisząc technicznie, odbiorca może nie zrozumieć, o co Ci chodzi. Pisząc w ogólny sposób, odbiorca może zinterpretować tekst po swojemu.
Skup się na korzyściach i rozwiązywaniu problemu, jaki jesteś w stanie zagwarantować Twoim odbiorcom.
Pamiętaj też o odpowiednim formatowaniu tekstu. Większość osób skanuje strony. Pogrub słowa i zdania, które są najważniejszymi elementami.
Główny nagłówek i opis na samej górze Twojej strony muszą być bardzo mocne. Dlaczego? Jest to pierwsza rzecz, jaką użytkownicy widzą na stronie. Jeżeli nie zostaną wystarczająco zaciekawieni, po prostu opuszczą stronę.
Obecnie uwaga niektórych osób potrafi być mniejsza niż uwaga złotej rybki. Jak w takim razie najprościej wyjaśnić Twój produkt i jego działanie? Za pomocą grafiki lub krótkiego filmu.
Ładna i przemyślana infografika jest w stanie powiedzieć więcej niż 3 akapity tekstów.
Testy A/B to niezwykle skuteczny sposób na doskonalenie strony pod kątem konwersji.
Dzięki testom możesz sprawdzać i porównywać dwie wersji strony lub poszczególne elementy, które się na nich znajdują.
Dlaczego to takie genialne? Jeżeli jedno CTA konwertuje lepiej o 9% niż drugie, to aż żal byłoby tego nie wykorzystać.
Dzięki informacjom z testów możesz wybrać najlepsze treści pod Twoją stronę! Pamiętaj jednak, że idealne rozwiązanie przyjdzie po wielu testach. Czasem nawet po paru tygodniach czy miesiącach.
Posiadając na swojej stronie analitykę, możesz mierzyć tak naprawdę wszystko. Wejście na poszczególną podstronę z social medii, kliknięcia w przycisk, ilość porzuconych koszyków i wiele więcej.
Dzięki tym danym dowiesz się, jakie treści przyciągają uwagę użytkowników, gdzie tracą zainteresowanie i jakie elementy skutkują konwersjami.
“Jedyną stałą jest zmiana”. Pamiętaj, że najczęstszym powodem braku konwersji jest to, że model jest po prostu przestarzały. Co za tym idzie?
Jeżeli chcesz rosnąć, musisz co jakiś czas wracać i analizować Twoją stronę. Czy ten element działa efektywnie? Czy ten cel jest czymś, na czym mi obecnie zależy?
Odpowiadając sobie na takie pytania, jesteś w stanie wprowadzić poprawki i ulepszyć konwersję Twojej strony.
Case study innych dobrze konwertujących stron czy landingów mogą być idealną inspiracją. Analizując, jakie strategie pomogły im osiągnąć imponujące wyniki konwersji, możesz próbować wdrożyć te same elementy u siebie!
Pamiętaj, tylko o jednym - to co zadziałało u innych, może nie zadziałać u Ciebie. Najważniejszą rzeczą jest tutaj testowanie. Analizuj to co działa u Ciebie i w Twojej branży.
Co ma SEO do konwersji na Twojej stronie? Na pierwszy rzut oka, może Ci się wydawać, że nie za wiele. W rzeczywistości jest na odwrót.
Osoby trafiające Twoją stronę z wyników wyszukiwania, będą bardziej skłonni do podjęcia konkretnego działania. Dlaczego? Treści na Twojej stronie prawdopodobnie są zgodne z ich pytaniem.
Czy w takim razie warto inwestować swój czas i energię w pisanie tekstów pod lepsze SEO? Zdecydowanie.
Strategia konwersji to ciągły zmieniający się proces. Biznesy ewoluują, a wraz z nimi zmieniają się także potrzeby i oczekiwania klientów.
Bardzo ważne jest ciągłe analizowanie, dostosowywanie i rozwijanie strategii konwersji w zgodzie z rozwojem Twojego biznesu.
Tworzenie konwertującej strony internetowej to wyzwanie, ale jest to także klucz do osiągnięcia sukcesu w internecie.
Kierując się powyższym przewodnikiem i przede wszystkim działając, masz szansę przekształcić osoby odwiedzającą Twoją stronę w lojalnych klientów, a co za tym idzie osiągnąć Twoje cele biznesowe.
Pamiętaj, że konwersje to proces, który wymaga stałego monitorowania i dostosowywania do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb klientów. Tworząc stronę skoncentrowaną na konwersjach, zyskasz przewagę konkurencyjną i zwiększysz efektywność swojej działalności online.